top of page
Αναζήτηση
  • Julia Lagioti

Απόλαυση (savouring) - Απολαύστε μια στιγμή

Ενώ έχει αποδειχθεί ότι τα θετικά συναισθήματα είναι ενδεικτικά της ευεξίας, η δουλειά της Fredrickson (2001) έχει δείξει ότι παράγουν επίσης και ευεξία. Το μοντέλο της περιγράφει τον αντίκτυπο που έχουν τα θετικά συναισθήματα στη διεύρυνση των αποθεμάτων και τη μετατροπή της σκέψης ώστε να είναι πιο προσαρμοστική και επιτυχημένη. Το savouring έχει προταθεί ως ένας μηχανισμός μέσω του οποίου η θετική επίδραση διευρύνει την ευαισθητοποίηση, ενθαρρύνει την εξερεύνηση και αναπτύσσει τις δεξιότητες συμπεριφοράς (Tugade & Fredrickson, 2007). Η καθημερινή απόλαυση μιας στιγμής (τουλάχιστον 2-3 λεπτά) έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί σε σημαντικές βελτιώσεις στα επίπεδα ευτυχίας μετά από μία εβδομάδα (Schueller, 2010). Επιπλέον, οι Jose, Lim και Bryant (2012) χρησιμοποίησαν μια μεθοδολογία δειγματοληψίας εμπειριών για να συγκεντρώσουν αυτοαναφορές για εμπειρίες απόλαυσης και των θετικών επιπτώσεων για μια περίοδο 30 ημερών. Η ανάλυσή τους έδειξε ότι η απόλαυση τόσο μεσολαβεί όσο και ρυθμίζει τον αντίκτυπο των καθημερινών γεγονότων στη θετική διάθεση. Η ανάπτυξη μιας συνήθειας καθημερινής απόλαυσης της στιγμής μπορεί όχι μόνο να οδηγήσει σε μια αίσθηση ευτυχίας εκείνη τη στιγμή αλλά επιπλέον να οδηγήσει σε αύξηση της συνολικής ευεξίας με την πάροδο του χρόνου.


Η άσκηση που ακολουθεί έχει σχεδιαστεί για να σας βοηθήσει να αντιληφθείτε την αξία και να αναπτύξετε μια καθημερινή συνήθεια απόλαυσης, προκειμένου να χτίσετε μικρο-στιγμές θετικότητας για να ενισχύσετε την ευεξία σας.


Οδηγίες Σχεδίαση Προσδιορίστε τι μπορεί να είναι ισχυρό κλειδί για να σας βοηθήσει να αναπτύξετε μια καθημερινή συνήθεια απόλαυσης. Αυτό μπορεί να συνδέεται με την ώρα της ημέρας που πιστεύετε ότι θα ωφεληθείτε περισσότερο από το να αφιερώσετε 2-3 λεπτά για να απολαύσετε τη στιγμή ή μπορεί να είναι μια καθιερωμένη εμπειρία που γνωρίζετε ότι συμβαίνει κάθε μέρα, π.χ. ο έλεγχος ειδοποιήσεων των κοινωνικών μέσων. Μπορείτε να επιλέξετε να ορίσετε μια αρκετά ισχυρή υπενθύμιση και να καθορίσετε τι ανταμοιβή θα δώσετε στον εαυτό σας για τη συμμετοχή στη νέα σας συνήθεια. Δεσμευτείτε να δοκιμάσετε αυτό για μια εβδομάδα πριν πειραματιστείτε με εναλλακτικές ώρες ή εμπειρίες. Δημιουργήστε μια ρουτίνα για να βρίσκετε 2-3 λεπτά κάθε φορά που εμφανίζεται αυτό το κλειδί και στη συνέχεια συνδέστε το με μια ανταμοιβή. Η ανταμοιβή μπορεί να είναι η θετική επίδραση που δημιουργείται από την ίδια την απόλαυση της στιγμής ή μπορείτε να επιλέξετε να δημιουργήσετε μια επιπλέον επιβράβευση, π.χ. απολαμβάνοντας έναν καφέ/τσάι.


Ενεργοποίηση της στιγμιαίας απόλαυσης Όταν το κλειδί σας ενεργοποιήσει την προσοχή σας, πάρτε μια βαθιά ανάσα και φέρτε την προσοχή σας στην παρούσα στιγμή. Τι εικόνες, ήχους, μυρωδιές εντοπίζετε; Αφήστε τον εαυτό σας να νιώσει ενσυνείδητα την εμπειρία του περιβάλλοντός σας. Τώρα αφιερώστε μια στιγμή για να απολαύσετε την αίσθηση της υπερηφάνειας για τα προσωπικά σας επιτεύγματα σήμερα ή να ζήσετε μια αίσθηση ευγνωμοσύνης για την καλή σας ημέρα σήμερα. Τέλος, πάρτε μια ακόμη βαθιά ανάσα και απολαύστε την αίσθηση της ευχαρίστησης που νιώθετε ως απάντηση σε αυτές τις σκέψεις.


Αναστοχασμός Στο τέλος της εβδομάδας αφιερώστε λίγο χρόνο για να καταγράψετε τις σκέψεις σας σχετικά με τον αντίκτυπο της παρέμβασης: ■ Ποια θετικά συναισθήματα αντιμετωπίσατε κατά την παρέμβαση; ■ Αντιμετωπίσατε αρνητικά συναισθήματα ως αποτέλεσμα της παρέμβασης; ■ Νιώσατε τον εαυτό σας ανυπόμονο για τη στιγμή της απόλαυσης ή ήταν πρόκληση να απομονώσετε εκείνη τη στιγμή; Μήπως ένας εναλλακτικός χρόνος ή κλειδί θα έκανε τη συνήθεια πιο εύκολο να εδραιωθεί; ■ Πώς επηρέασε η παρέμβαση τη διάθεση, την προσοχή και τη συμπεριφορά σας μετά; ■ Ζήσατε αυτήν την εβδομάδα διαφορετικά από μια κανονική εβδομάδα; ■ Θα συνεχίσετε να πειραματίζεστε με μια συνήθεια απόλαυσης;




96 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων
bottom of page