top of page
Αναζήτηση
  • Julia Lagioti

Επικοινωνία (ΜΒΕ, μη βίαιη επικοινωνία)

Ο κύριος στόχος της μη βίας επικοινωνίας (NVC) είναι η επίλυση διαπροσωπικών συγκρούσεων χρησιμοποιώντας επικοινωνιακές δεξιότητες ενσυναίσθησης (Rosenberg, 2005). Η ενσυναίσθηση έχει οριστεί ως η ικανότητα κατανόησης και συμμετοχής στη συναισθηματική εμπειρία ή κατάσταση κάποιου άλλου (Blake, 2002; Cohen & Strayer, 1996; Jolliffe & Farrington, 2004). Η ενσυναίσθηση παίζει βασικό ρόλο στην προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη και πιστεύεται ότι αποτελεί βασικό στοιχείο για τη διευκόλυνση της κοινωνικής ένταξης και της συνοχής μέσα σε μια κοινότητα (Ware, Hopper, Tugenberg, Dickey, & Fisher, 2008). Τα στοιχεία από τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι η ενσυναίσθηση συνδέεται με τη δημιουργία και τη διατήρηση σχέσεων (Del Barrio, Aluja, & García, 2004), βελτιώνει την ποιότητα των ενδοοικογενειακών σχέσεων (Henry, Sager, & Plunkett, 1996) και αυξάνει τα επίπεδα ικανοποίησης σε στενές σχέσεις (Oberle, Schonert-Reichl, & Thomson, 2010). Αντιθέτως, η έλλειψη ενσυναίσθησης έχει συνδεθεί με αντικοινωνική συμπεριφορά (Bazemore & Stinchcomb, 2004)

Η μη βίαιη επικοινωνία παρέχει ένα πλαίσιο για την ανάπτυξη ενός ενσυναισθητικού τρόπου επικοινωνίας με τον εαυτό και με τους άλλους.

Στην εκμάθηση της μη βίαιης επικοινωνίας, όπως και με την εκμάθηση οποιασδήποτε ξένης γλώσσας, είναι σημαντικό να μάθετε πρώτα τη γραμματική και στη συνέχεια να εξασκηθείτε σε τακτική βάση. Ευτυχώς, σε αντίθεση με τις ξένες γλώσσες, μπορείτε να εξασκηθείτε οπουδήποτε και με οποιονδήποτε. Δεν χρειάζεστε καν άλλο άτομο που να «μιλάει» τη μη βίαιη επικοινωνία για να εξασκηθείτε: μπορείτε να εξασκηθείτε όταν παραγγέλνετε φαγητό στο τηλέφωνο, όταν γράφετε ένα email ή όταν ένας πωλητής ενός προϊόντος στο τηλέφωνο διακόπτει το γεύμα σας. Μπορείτε να εξασκηθείτε με τον/τη σύζυγό σας, τους φίλους σας, τους γονείς και τα παιδιά σας, τους συναδέλφους και τους εργοδότες, τους ξένους, τους εχθρούς και - το πιο σημαντικό - με τον εαυτό σας.

Παρακάτω θα βρείτε μερικές σύντομες ασκήσεις που θα σας επιτρέψουν να εξασκήσετε τη μη βίαιη επικοινωνία και να ενσωματώσετε αυτές τις δεξιότητες περισσότερο στην καθημερινή σας ζωή.


Άσκηση 1: Παρατηρήσεις

Γράψτε μια κρίση για ένα άλλο άτομο και μια κρίση για τον εαυτό σας που έχει προκύψει στο μυαλό σας κατά τη διάρκεια μιας ημέρας. Για παράδειγμα, «Ο τάδε λειτούργησε επιθετικά κατά τη διάρκεια αυτής της συνάντησης» και «Γελοιοποιήθηκα όταν προσπάθησα να εκφράσω τις σκέψεις μου». Στη συνέχεια, προσπαθήστε να μεταφράσετε αυτές τις κρίσεις σε παρατηρήσεις. Για παράδειγμα, «Ο τάδε ανέβασε τη φωνή του κατά τη διάρκεια αυτής της συνάντησης» και «Χρειαζόμουν λίγο χρόνο για να βρω τις σωστές λέξεις».


Άσκηση 2: Άλλοι άνθρωποι

Την επόμενη φορά που θα περιμένετε στην ουρά, σε λεωφορείο, μπροστά από ένα κατάστημα ή σε ένα πλήθος ανθρώπων, αφιερώστε πέντε λεπτά για να παρατηρήσετε τους ανθρώπους γύρω σας. Ποιες σκέψεις παρατηρείτε στο μυαλό σας; Εάν είναι δυνατόν, γράψτε τις σκέψεις σας και εξετάστε τις. Είναι παρατηρήσεις; Αξιολογήσεις; Πόσες από τις σκέψεις σας είναι πραγματικές παρατηρήσεις και πόσες από αυτές αναμειγνύονται με αξιολόγηση;


Άσκηση 3: Κουτσομπολιό

Σκεφτείτε μια στιγμή που αισθανθήκατε τη διάθεση να κουτσομπολέψετε. Σε τι αφορούσε το κουτσομπολιό; Ποια συναισθήματα και ανάγκες σας έρχονται τώρα καθώς σκέφτεστε το κουτσομπολιό; Ποια συναισθήματα και ανάγκες νομίζετε ότι σας προκαλούσαν να κουτσομπολέψετε εκείνη τη στιγμή; Παρατηρήστε την επόμενη φορά που κάποιος προσπαθεί να σας εμπλέξει σε κουτσομπολιό. Προσπαθήστε να συνειδητοποιήσετε τα συναισθήματα που προκύπτουν μετά το άκουσμα ενός κουτσομπολιού και της ανάγκης που βρίσκεται κάτω από αυτό. Ίσως θα παρατηρήσετε τον τρόπο που αυτή η ανάγκη μπορεί να σας παραπλανήσει να εμπλακείτε στο κουτσομπολιό.


Άσκηση 4: Ενόχληση

Σκεφτείτε μια στιγμή που είπατε κάτι ενοχλητικό σε κάποιον, όπως "Γιατί πάντα κοιμάσαι πολύ αργά; "Τώρα προσπαθήστε να μεταφράσετε τη δήλωση ενόχλησής σας σας σε μια δήλωση «παρακαλώ». Εάν είναι δυνατόν, επιστρέψτε στο άλλο άτομο και πείτε: «Αυτό που πραγματικά ήθελα να πω την άλλη φορά ήταν: "Άκου πώς ένιωσα απογοητευμένος/η όταν έμεινες αργά το βράδυ ενώ μου υποσχέθηκες να κοιμηθείς περισσότερο και να προσέξεις καλύτερα τον εαυτό σου. Νευρίασα γιατί νοιάζομαι για σένα και την υγεία σου και ήθελα να το ξέρεις αυτό". Παρατηρήστε την απάντησή του/της.


Άσκηση 5: Αρνητικά συναισθήματα Σκεφτείτε μια συνομιλία με ένα άλλο άτομο που σας έκανε να βιώσετε αρνητικά συναισθήματα.

Αναλύστε προσεκτικά τη συζήτηση και περιγράψτε: Τις παρατηρήσεις σας. Περιγράψτε τι συνέβη. Τι έκανε ή είπε το άλλο άτομο; Προσπαθήστε να περιγράψετε την κατάσταση όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά αναφέροντας γεγονότα. Αποφύγετε τη χρήση κρίσεων. Τα συναισθήματά σας εκείνη τη στιγμή: Περιγράψτε τι νιώθατε εκείνη τη στιγμή. Τις ανάγκες σας. Περιγράψτε ποιες ανάγκες σας συνδέθηκαν με τα συναισθήματα που νιώσατε.

Άσκηση 6: Τηλεφωνική κλήση Πριν πραγματοποιήσετε μια τηλεφωνική κλήση, σκεφτείτε τι ζητάτε από το άτομο και ποιες πληροφορίες χρειάζεται αυτό το άτομο για να θέλει να ικανοποιήσει το αίτημά σας. Είτε μιλάτε απευθείας στο άτομο είτε αφήνετε μήνυμα στον αυτόματο τηλεφωνητή, δείτε πόσο ξεκάθαρο και συνοπτικό μπορείτε να κάνετε το αίτημά σας.

Άσκηση 7: Ανάλυση μη ικανοποιητικών αλληλεπιδράσεων Θυμηθείτε μια αλληλεπίδραση με κάποιον που δεν σας ικανοποίησε. Τι είδους αιτήματα εκφράσατε; Πόσο συγκεκριμένο, σαφές και διατυπωμένο σε γλώσσα θετική ήταν το αίτημα; Πώς απάντησε το άλλο άτομο στο αίτημά σας; Πώς θα μπορούσατε να διαμορφώσετε ξανά το αίτημα με τρόπο που να είναι πιο συγκεκριμένος, σαφής και θετικός με προσανατολισμό στη δράση; Άσκηση 8: Συναντήσεις Την επόμενη φορά που θα βρεθείτε σε μια συνάντηση, παρατηρήστε τον τύπο των αιτημάτων που εκφράζονται. Σε ποιο βαθμό τα αιτήματα είναι συγκεκριμένα, σαφή και διατυπωμένα σε γλώσσα θετική; Πιθανότατα, θα παρατηρήσετε ότι οι άνθρωποι συχνά αποτυγχάνουν να εκφράσουν αποτελεσματικά αιτήματα δράσης που έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά. Συχνά, οι άνθρωποι λένε "Ναι, ας το κάνουμε" ή "Φαίνεται καλή ιδέα", αλλά αποτυγχάνουν να ζητήσουν μια συγκεκριμένη ενέργεια από συγκεκριμένα άτομα σε μια συγκεκριμένη στιγμή.

Άσκηση 9: Email Εστίαση: όλα τα βήματα Επιλέξτε ένα ή δύο πρόσφατα μηνύματα email που λάβατε. Διαβάστε τα και ελέγξτε για παρατηρήσεις, συναισθήματα, ανάγκες και αιτήματα. Γράψτε μια απάντηση σε γλώσσα συνομιλίας που διακρίνει προσεκτικά αυτά τα τέσσερα στοιχεία.


Άσκηση 10: Ένας φίλος μη βίαιης επικοινωνίας (ΜΒΕ) Πείτε σε κάποιον κοντινό σας, τον οποίο εμπιστεύεστε και με τον οποίο μπορείτε να είστε ευάλωτοι, ότι πειραματίζεστε με έναν νέο τρόπο επικοινωνίας. Ενημερώστε τον/την για τη ΜΒΕ και ότι προσπαθείτε να τη χρησιμοποιείτε πιο συχνά στην καθημερινή σας ζωή. Ρωτήστε εάν συμφωνεί να σας επιτρέψει να εξασκήσετε τη ΜΒΕ μαζί του/της. Μπορεί να γίνει ο/η «φίλος/η σας ΜΒΕ». Ζητήστε από τον φίλο/η σας να ακούσει καθώς λέτε κάτι με το παλιό σας στυλ επικοινωνίας και, στη συνέχεια, με τον νέο σας τρόπο έκφρασης ΜΒΕ. Θυμηθείτε την πρόταση: «Όταν σε ακούω να το λες αυτό, νιώθω _____________, επειδή η ανάγκη μου για _____________ δεν ικανοποιείται. Θα ήθελες να _____________; " Μπορείτε να ζητήσετε από τον/τη φίλο/η σας ειλικρινή σχόλια, ώστε να έχετε μια ξεκάθαρη ιδέα για το ποιος είναι ο αντίκτυπος του νέου σας τρόπου επικοινωνίας στους άλλους.

Άσκηση 11: Εξυπηρέτηση πελατών Χρησιμοποιήστε την αυτο-έκφραση όταν καλείτε μια γραμμή τεχνικής βοήθειας ή έναν αριθμό εξυπηρέτησης πελατών. Ακολουθήστε την πρόταση: «Όταν σας ακούω να το λέτε αυτό, νιώθω _____________, επειδή η ανάγκη μου για _____________ δεν ικανοποιείται. Θα θέλατε να _____________; " και ακούστε πόσο αποτελεσματικό είναι σε αυτό το πλαίσιο. Ένας τρόπος για να ξεκινήσετε είναι: «Γεια σας, μπορώ να φανταστώ ότι είστε πολύ απασχολημένοι σήμερα, αλλά πραγματικά θέλω να ακούσετε πόσο σημαντικό είναι αυτό για μένα».




245 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Comments


bottom of page