top of page
Αναζήτηση
  • Julia Lagioti

Αυτο-εικόνα

Έγινε ενημέρωση: 15 Φεβ 2021


Η Ψυχολογία της Θεωρίας της Αυτο-Εικόνας

Μία από τις πρώτες αναφορές οποιουδήποτε τύπου θεωρίας για την εικόνα του εαυτού προέρχεται από τον διάσημο ψυχολόγο Morris Rosenberg. Το 1965 το βιβλίο του Society and the Adolescent Self-Image ήταν μία από τις πρώτες σε βάθος διερευνήσεις της έννοιας και έδωσε επίσης μια από τις πιο αναφερόμενες κλίμακες ψυχολογίας: the Rosenberg Self-Esteem Scale. Από τότε, το ενδιαφέρον έχει παραμείνει σταθερό στις αυτο-κατασκευές, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής έχει ως στόχο τα "ξαδέλφια" της αυτο-εικόνας: αυτοεκτίμηση, αυτο-ιδέα, αυτοπεποίθηση, αυταξία, αυτογνωσία κλπ., έτσι δεν υπάρχει μια ενοποιητική θεωρία της εικόνας του εαυτού. Ωστόσο, γνωρίζουμε ότι η εικόνα του εαυτού μας βασίζεται στις αντιλήψεις μας για την πραγματικότητα, ότι οικοδομείται καθόλη τη διάρκεια της ζωής, ότι συνεχίζει να αλλάζει όπως κάνουμε κι εμείς, και ότι είναι κάτι στο οποίο έχουμε επιρροή.

Τα στοιχεία και οι διαστάσεις της αυτο-εικόνας.

Παρόλο που δεν υπάρχει ευρύτατα συμφωνημένο πλαίσιο για τις πτυχές της εικόνας του εαυτού, υπάρχουν ορισμένοι τύποι και διαστάσεις που προτείνονται:

Τα τρία στοιχεία της αυτο-εικόνας ενός ατόμου είναι:

  1. Ο τρόπος που ένα άτομο αντιλαμβάνεται ή σκέφτεται τον εαυτό του.

  2. Ο τρόπος που ένας άνθρωπος ερμηνεύει τις αντιλήψεις των άλλων (ή ό, τι νομίζει ότι οι άλλοι σκέφτονται για τον εαυτού του).

  3. Ο τρόπος που κάποιος θα ήθελε να είναι (ο ιδανικός εαυτός του).

Οι έξι διαστάσεις της αυτο-εικόνας ενός ατόμου είναι:

  1. Σωματική διάσταση: πώς αξιολογεί κάποιος την εμφάνισή του

  2. Ψυχολογική διάσταση: πώς ένα άτομο αξιολογεί την προσωπικότητά του

  3. Πνευματική διάσταση: πώς ένας άνθρωπος αξιολογεί τη νοημοσύνη του

  4. Διάσταση των δεξιοτήτων: πώς ένα άτομο αξιολογεί τις κοινωνικές και τεχνικές δεξιότητές του

  5. Ηθική διάσταση: πώς ένα άτομο αξιολογεί τις αξίες και τις αρχές του

  6. Σεξουαλική διάσταση: πώς ένα άτομο αισθάνεται ότι συμμορφώνεται με τους αρσενικούς / θηλυκούς κανόνες της κοινωνίας (Oltmann, 2014)

Χαμηλή αυτο-εικόνα και κατάθλιψη

Όπως μπορείτε να φανταστείτε, η χαμηλή εικόνα του εαυτού μπορεί επίσης να αποτελέσει κινητήριο παράγοντα και / ή προϊόν κατάθλιψης. Όταν αισθανόμαστε άσχημα εμείς οι ίδιοι, είναι φυσικό ότι η αντίληψή μας για τον εαυτό μας μπορεί να υποφέρει. Ομοίως, όταν η εικόνα μας δέχεται ένα χτύπημα, έπεται ότι αρχίζουμε να αισθανόμαστε αρκετά άσχημα για τον εαυτό μας και τη ζωή μας. Μια αποτελεσματική θεραπεία κατάθλιψης θα περιλαμβάνει πιθανώς κάποια δουλειά για την οικοδόμηση και διατήρηση μιας καλύτερης εικόνας του εαυτού και, επειδή είναι τόσο στενά συνδεδεμένα, η καλύτερη εικόνα του εαυτού μπορεί επίσης να ενισχύσει τη θεραπεία και να βοηθήσει να αισθανθεί κανείς πιο ευτυχισμένος και υγιής.

Εξερεύνηση των εσωτερικών δυνάμεων

Ανακαλύπτοντας τα δυνατά σημεία σας είναι ένας σίγουρος τρόπος για να ενισχύσετε την εικόνα του εαυτού σας.

Τα άτομα που γνωρίζουν τα δυνατά τους σημεία και τη χρήση τους συχνά τείνουν να έχουν περισσότερη επιτυχία σε αρκετούς τομείς. Αισθάνονται πιο ευτυχισμένα, έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και είναι πιο πιθανό να επιτύχουν τους στόχους τους.

Για να χρησιμοποιήσετε πιο αποτελεσματικά τα δυνατά σας σημεία, είναι σημαντικό να έχετε μια σαφή ιδέα για το ποια είναι και πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Κάποιες από τις μεγαλύτερες δυνάμεις σας μπορεί να είναι εύκολο να αναγνωριστούν, ενώ άλλες περνούν απαρατήρητες επειδή μοιάζουν συνηθισμένες σε σας (ακόμα και αν δεν είναι).

Άσκηση

Σε αυτή την άσκηση θα προσδιορίσετε τα δυνατά σημεία σας και τους τρόπους με τους οποίους τα χρησιμοποιείτε ήδη. Επιπλέον, θα διερευνήσετε νέους τρόπους για να χρησιμοποιήσετε τις δυνάμεις σας προς όφελός σας.

Κυκλώστε τις δυνάμεις σας από τις παρακάτω επιλογές:

Βήμα 1

Σοφία

Ενσυναίσθηση

Ενθουσιασμός

Εντιμότητα

Μετριοφροσύνη

Ευγνωμοσύνη

Ελπίδα

Αθλητικότητα

Αισιοδοξία

Καλλιτεχνική δεξιότητα

Ειλικρίνεια

Ευγένεια

Θάρρος

Κοινή λογική

Αγάπη για τη μάθηση

Δημιουργικότητα

Πειθαρχία

Ανεξαρτησία

Περιέργεια

Ανοιχτό μυαλό (open mindedness)

Αγάπη

Συνεργατικότητα

Αυτοέλεγχος

Χιούμορ

Σιγουριά

Κατηγορηματικότητα

Ευελιξία

Ηγετικότητα

Επιμονή

Κοινωνική συναίσθηση

Συγχωρητικότητα

Υπομονή

Πνευματικότητα

Ευφυία

Λογική

Διάθεση για περιπέτεια

Βήμα 2

Σχέσεις

(ερωτικές, φιλικές, οικογενειακές)

Σημείωσε τις δυνάμεις που έχεις οι οποίες σε βοηθούν στις σχέσεις σου.

Περίγραψε μια συγκεκριμένη στιγμή που οι δυνάμεις σου μπόρεσαν να σε βοηθήσουν σε μια σχέση σου.

Περίγραψε δυο καινούριους τρόπους που θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις τις δυνάμεις σου στις σχέσεις σου.

Επάγγελμα

Σημείωσε τις δυνάμεις που έχεις οι οποίες σε βοηθούν στο επάγγελμά σου.

Περίγραψε μια συγκεκριμένη στιγμή που οι δυνάμεις σου μπόρεσαν να σε βοηθήσουν στο επάγγελμά σου.

Περίγραψε δυο καινούριους τρόπους που θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις τις δυνάμεις σου στην επαγγελματική ζωή σου.

Προσωπική πληρότητα

Σημείωσε τις δυνάμεις που έχεις οι οποίες σε βοηθούν να πετύχεις προσωπική πληρότητα.

Περίγραψε μια συγκεκριμένη στιγμή που οι δυνάμεις σου μπόρεσαν να σε βοηθήσουν στην προσωπική σου πληρότητα.

Περίγραψε δυο καινούριους τρόπους που θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις τις δυνάμεις σου στην στην προσωπική σου πληρότητα.



182 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων
bottom of page